Bijenwasvellen

Heel wat jaren geleden heb ik van een vriendin die imker is al eens een stoffen lap gekregen doordrenkt met bijenwas. Het is op deze manier luchtdicht en makkelijk in de vorm te vouwen die je wilt hebben. Nu ik aan mijn plastic-vrije uitdaging ben begonnen wilde ik ze nu zelf ook hebben. Ze zijn nu op heel veel plekken te krijgen maar ik vind ze eerlijk gezegd best wel duur. Dus, zelf maken! Dan kun je ook nog eens je stofrestjes goed gebruiken, mits het gewoven katoen is.
Ik heb een bijenwas stompkaars gekocht, deze geraspt en volgens deze tutorial (zonder dennenhars) in de oven alle lapjes tot bijenwasvellen getransformeerd.
Dus nu bevindt mijn brood zich in de vriezer in een macaronverpakking. Daar word je blij van als je 's ochtends twee sneetjes brood uit mag halen!
Normaal had ik uit lui- en snelheid van die plakken kaas in de koelkast. Maar ja; verpakt in plastic! Een nogo dus met deze uitdaging.
Dus ben ik met een vel naar de lokale kaaswinkel (Jokkmokk) gegaan. Weer een drempel over om te vragen of de kaas in mijn eigen vel verpakt mag worden. De eigenaar was er echter zo enthouasiast over dat hij er een foto van maakte en ik korting kreeg op de kaas!
Dus, stap over die drempel en vraag de lokale winkelier, wie weet wat het je brengt; een goed gesprek, een mooie ontmoeting en eerlijke producten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aanstekelijk?

Handzeep

Wonderbag / hooikist