Wonderbag / hooikist

De Chili con carne van afgelopen woensdag maak ik graag in mijn creuset, en ik laat het gerecht liefst zo’n anderhalf uur stoven. Ik vind dat eigenlijk wel een beetje zonde van het gas of de elektriciteit als ik dat ik de oven doe.
Afgelopen zomerkamp met de scouts mochten we vanwege de droogte geen kampvuur stoken. We hadden een uitgebreid kookprogramma met Dutch Ovens voorbereid dat dus in het water viel. Ik had als idee om de dutch oven te vervangen voor de hooikist, dus we zijn naar de manege gereden om hooi te halen en hebben er zo heerlijk in gekookt. Wat een uitvinding!
Op de goede doelen dag op mijn school vorig jaar hebben we geld ingezameld om wonderbags naar Afrika te sturen. Hier kun je er meer over lezen. Ik mocht (tegen een mooie donatie) het showexemplaar mee naar huis nemen en heb hem al vaak gebruikt. Rijst is ideaal (zorg voor 1 volumedeel rijst en 1,5 volumedeel water), en de chili con carne van vorige week ook.
Hij staat ook nog eens leuk in de woonkamer!
Op de camping doe ik dit meestal al omdat ik daar maar één gaspitje heb en ik zuinig wil zijn met de gastankjes, dus de overschakeling naar thuis is goed te doen. Alleen oppassen wanneer je een pan er weer uitpakt, de handvatten zijn dan erg heet! Zorg ook voor een pan die goed vol zit, dan wordt de warmte beter vastgehouden.

Zelf knutselen? Op Pinterest staan hele mooie hooikisten, hooimadammen en andere ideeën zoals een verstopte hooikist in een lade in de keuken!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Aanstekelijk?

Handzeep